Зміни в країні тривають

Видача так званих «біометричних паспортів» зумовлена Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» (Далі – Закон). Закон запроваджує Єдиний державний демографічний реєстр (далі – ЄДДР) з незрозумілою метою, без зазначення підстав внесення персональних даних та мети їх обробки, що є грубим порушенням ЗУ «Про захист персональних даних» та статті 32 Конституції України, а також міжнародних угод у сфері прав людини.

Виявляється, що задля отримання паспорта, посвідчення водія чи іншого документу, щодо якого Законом передбачена імплантація чіпа з даними, має бути узагальнена вся інформація про цю особу в тому числі і біометричні дані. Крім того, Закон дозволяє отримання інформації з відомчих інформаційних систем, що є використанням інформації з метою, для якої вона не надавалась. В ЄДДР буде міститися максимальна база даних абсолютно про всіх громадян України починаючи від народження. Дана база оновлюватиметься кожні 10 років впродовж всього життя. Також Закон встановлює термін дії внутрішнього паспорта строком на 10 років, хоча яка виправданість такого короткого терміну – невідомо. Як наслідок, невиправдані затрати на виготовлення таких документів ляжуть важким тягарем на населення країни. Адже для отримання документів будуть необхідні значні грошові та часові затрати людей. Такі нововведення спричинять порушення цілої низки прав людини.

Закон поєднує в одному банку даних функції реєстрації фізичних осіб та паспортизації, чого немає в жодній європейській країні, оскільки створює широкі можливості для зловживань. Тим більше, що серед даних, які збираються, є відцифрований підпис особи. Експерти попереджають, що за створенням єдиного реєстру заховане злиття усіх персональних даних мешканців країни з різних баз даних, в тому числі відомчих, до єдиного банку даних, що створює передумови для тотального стеження за людиною.

До того ж, Закон запроваджує обов’язковість біометричних документів в умовах, коли в країні не створена інфраструктура їх використання. Наприклад, в країні відсутні пристрої для зчитування відповідної інформації. Це ставить багато питань про ефективність запровадження в Україні коштовних технологій виробництва біометричних документів без адекватних можливостей для користування ними. Лише є безсумнівним те, що декому це вигідно для ще більшого збагачення.

Особливою загрозою в поширенні інформації з ЄДДР є те, що в ній містимуться беззаперечні доказові дані. Ні для кого не секрет, що такі дані за певну плату можуть потрапити в широкий загал, що може повернути життя будь-якої людини далеко не в найкращу сторону. Страшно подумати про те, що може статися з життям людини, відцифровані відбитки пальців рук якої незаконно потраплять за межі ЄДДР і опиняться не в тому місці, і не в той час.

Експерти звертають увагу на сумнівну мотивацію прийняття такого Закону і ціну створення механізму його реалізації, адже це не лише питання особисто кожного громадянина. Оскільки одна справа наставити в документи чіпів, а вже зовсім інша це облаштувати держустанови необхідним обладнанням та забезпечити іншими матеріальними витратами, що послідують за цим. З фінансової точки зору такі зміни для громадян достатньо затратні. А щодо державного бюджету, який і так дірявий, така «ідея» чиновників виллється в дуже кругленьку суму.

Єдиним аргументом, який наводить влада,- це «крок до безвізового режиму з Євросоюзом». Але це лише вигадки. Більше того, практика створення подібних баз даних є неприйнятною в країнах Європи і лише українські можновладці маскують свої зухвалі наміри тотального контролю та управління людиною під вимоги міжнародних норм. Правозахисники називають все це лише маскуванням за популярним лозунгом безвізового режиму двох простих мотивів: а) лобіювання інтересів бізнес кланів, що наживаються на цих інноваціях; б) черговий крок до всебічного контролю громадян, а, як наслідок, встановлення  тоталітарного режиму у країні.

 

Підготувала помічник юриста АК «ПРАЙМ» Проценко Тетяна

 

Copyright © Prime Law Firm 2011&mdash2016, All Rights Reserved
Powered by Code201