Держбюджет 2011: що рік прийдешній нам готує?

Державний бюджет - це:

  1. централізований фонд грошових ресурсів, що перебуває у розпорядженні держави, призначених для фінансового забезпечення діяльності держави та органів місцевого самоврядування;
  2. фінансовий план держави, що має статус закону на відповідний фінансовий рік, основний фінансовий документ країни.
  3. це сукупність економічних відносин між державою та суб'єктами всіх форм власності і окремими громадянами з приводу формування централізованого фонду грошових коштів, що спрямовуються на виконання загальнодержавних завдань і функцій. Тобто, можна сказати, що державний бюджет - це щорічний баланс надходжень і витрат, який розробляють державні органи для активного впливу на економічний процес та підвищення його ефективності.

23 грудня 2010 з дотриманням всіх процесуальних строків Верховною Радою був затверджений Закон України «Про Державний бюджет України на 2011 рік». При розробці проекту цього Закону були враховані положення Постанови Верховної Ради України від 04 червня 2010 року «Про основні напрями бюджетної політики на 2011 рік», серед яких особливе значення мають такі:

  • проведення реформування системи податків і зборів (обов'язкових платежів) шляхом прийняття Податкового кодексу України, в якому передбачені:
    • перехід до визначення податку на прибуток підприємств із застосуванням методу зіставлення доходів і витрат платників податку з урахуванням світового досвіду;
    • встановлення ставок акцизного збору на компоненти бензину на рівні ставок на бензин;
    • введення додаткового оподаткування доходів громадян з високим рівнем доходів, зокрема, шляхом введення податку на розкіш;
    • вдосконалення системи оподаткування доходів самозайнятих осіб (суб'єктів підприємницької діяльності та осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність);
    • визначення плати за торговий патент у відсотках до мінімальної заробітної плати з одночасним введенням для пунктів продажу нафтопродуктів, зрідженого і стисненого природного газу, плати за торговий патент на кожний пістолет паливно-роздавальних колонок;
    • запровадження податкових канікул для сімейного бізнесу;
    • інтенсифікація процесу стягнення податкової заборгованості;
  • здійснення заходів щодо впровадження єдиного соціального внеску;
  • внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров'я з метою визначення на законодавчому рівні понять "медична допомога" і "медична послуга" для формування переліку гарантованих державою безкоштовних медичних послуг і послуг, які повинні надаватися на платній основі, та стандартів медичної допомоги;

Крім того, згідно вищезгаданого нормативного акту, бюджетна політика в 2011 році спрямована на:

  • впорядкування діючих податкових пільг з метою розширення бази оподаткування та вирівнювання податкового навантаження на платників податків, а також мінімізацію пільг з плати за землю;
  • збільшення граничних розмірів ставок по податках і зборах (обов'язкових платежах), встановлювати які мають право місцеві ради, зокрема, єдиного податку для суб'єктів малого підприємництва, плати за торговий патент на деякі види підприємницької діяльності;
  • введення податку на нерухоме майно в якості додаткового джерела доходів місцевих бюджетів;
  • надання більших повноважень місцевим органам влади щодо запровадження і стягування місцевих податків і зборів;
  • удосконалення системи адміністрування податку з доходів фізичних осіб у частині визначення в податковому розрахунку суми зобов'язання податкового агента щодо сплати нарахованого податку з доходів фізичних осіб.

Таким чином, методика наповнення бюджету в 2011 р. зовсім очевидна - дохід за рахунок реформованого і збільшеного податкового тиску на підприємців і урізування витрат на першочергові потреби населення, такі як освіта, медицина і наука. Соціальної орієнтованості і тим більше орієнтованості держбюджету на підтримку підприємництва, не спостерігається, що, втім, вже стало тенденцією.


Зате неозброєним оком можна побачити, що витрати на ключові органи влади у 2011 році стануть одними з найвищих за останні роки. На діяльність президента, Верховної Ради і уряду в 2011 році виділено 2,44 млрд. грн. Більше грошей на свою роботу ключові органи влади отримували тільки в до кризовому 2007-му - 2,52 млрд. грн.


Витрати на Адміністрацію президента склали майже 1,5 мільярда, тобто збільшені в порівнянні з 2010 роком на 400 мільйонів гривень.
Витрати на лікування, поліклінічне обслуговування і санаторії для одного депутата дорівнюють витратам на здоров'я 5130 громадян (785 000 грн. / рік для депутата і 153 грн. / рік для «простого смертного»).


Передбачені в держбюджету витрати на відпочинок одного депутата в 1104,5 рази більше, ніж витрати на відпочинок рядового громадянина. Державне управління справами реконструює 4 санаторії для влади на 39 млн. грн. (стільки ж надано на ремонт всеукраїнської дитячої лікарні "Охматдит").


Витрати на утримання резиденцій, ведення мисливського господарства збільшено ще на 50,5%. 2010 року ці ж витрати були збільшені на 58%.


Витрати на утримання санаторно-курортних установ ДУС збільшено ще на 82%. 2010 року ці ж витрати були збільшені на 50%.


Забезпечення вищих посадових осіб авіатранспортом виросте в 2011 році до 189 млн. грн. (2009 рік - 96 млн. грн., 2010 - 125 млн. грн.). Це в 30 разів більше, ніж витрати на лікування онкохворих, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС.


При цьому відсутнє як таке скорочення адміністративних витрат на органи влади при декларативному скорочення штатів.


Також у новому році за послуги бюджетних установ українці заплатять 17300000000 гривень, що на 4 мільярди більше, ніж у 2010 року.


Наступною принципово важливою особливістю чинного держ.бюджета є радикальне збільшення видатків на утримання Генпрокуратури, МВС, СБУ.


Витрати на Генеральну прокуратуру збільшено на 1 мільярд гривень, порівняно з 2010 роком, на Міністерство внутрішніх справ - на 2 мільярди, і тепер бюджет МВС дорівнює бюджету Міністерства оборони України, на Службу безпеки додано 500 мільйонів.


Ще більш красномовним (з політичної точки зору) виглядає порівняння сум витрат на окремі статті бюджету 2009 і 2011 років:

2011 2009
Державне управління справами (Президент) 1231 млн 78 млн
Генеральна прокуратура 2200 млн 966 млн
Міністерство оборони 11375 млн 7428 млн
Міністерство освіти і науки 12421 млн 12600 млн
Лікування громадян за кордоном 14 млн 29 млн

Держбюджет 2011 захистив інтереси органів влади, аж до вельми елітного відпочинку можновладців, і забезпечив зміцнення, розвиток, повну матеріальну підтримку силових структур, залишивши без уваги, а в деяких випадках і скоротивши витрати на потреби населення в областях медичного обслуговування, освіти, розвитку науки . Про це говорять результати порівняння цифрових показників нового держбюджету з бюджетом минулого року.

Так, витрати на модернізацію системи освіти зменшені  до 18,5 млн. грн., що на 1,5 млн. грн. менше, ніж у 2010 році. Модернізація загальної освіти обійдеться в 64 млн. грн., що становить лише 0,003% видатків бюджету на освіту. Це сума в 10 разів менше, ніж виділена на підготовку та підвищення кваліфікації кадрів органів внутрішніх справ. Витрати на підтримку вітчизняного книговидання зменшені на 40% - до 20 млн. грн., в порівнянні з 33 млн. грн. в 2010 році.

На державну програму "Дитяча онкологія", так само, як і на програму лікування серцево-судинних захворювань в держбюджеті цього року не виділено зовсім нічого.

У 10 разів зменшено фінансування міжнародних та науково-технічних програм, однак збільшені видатки на розвиток фізичної культури і спорту серед працівників МВС.

У 5 разів зменшено фінансування наукових і науково-технічних розробок, однак збільшені витрати на підготовку прокурорсько-слідчих кадрів. На це заплановано витратити 35 мільйонів.

На 20% зменшено стипендії та гранти на науку і техніку, але на 15% зросли видатки на керівництво та управління діяльністю органів внутрішніх справ.

Одночасно з усім вищевикладеним в основному фінансовому документі Україні на 2011 рік закладені необмежені можливості для накопичення державного боргу. За прогнозами фахівців, запланований державний борг зросте на 20% - до мінімум 410 000 000 000 гривень, або 1300 доларів на кожного громадянина Україна.

До того ж бюджет містить в собі прихований дефіцит. В результаті чого реальний дефіцит досягне за підсумками року 9-12% (замість задекларованих 3% ВВП), або 100-150 млрд. гривень.

Все вказує на те, що Євро-2012 остаточно перетвориться на "чорну діру" бюджету - майже 11,5 мільярдів гривень бюджетних грошей розподіляться без тендерів. Крім того, за рішенням уряду механізм державних гарантій може застосовуватися для сум, що перевищують передбачені держ. бюджетом.

Залучення приватних інвестицій в Україну залишається в важко реалізованих планах. Не дивлячись на це, в Україні будуються інфраструктурні об'єкти, такі як дороги, в 2,5 рази перевищують за вартістю європейські аналоги.

Таким чином, нескладно зробити висновок про те, що пріоритетами чинного державного бюджету є фінансування вертикалі влади, аж до елітного відпочинку і дорогого лікування, а також повне забезпечення силових структур.

При цьому, важко позбутися думки, що силовики фінансуються в обсязі, достатньому для придушення будь-якого невдоволення суспільства, про яке забули подумати при складанні фінансового плану держави.